Οι χρόνοι αναμονής σε αρκετά συνεργεία τοποθέτησης τέτοιων κιτ μπορούν να φτάσουν και τους δύο μήνες, αν σκέφτεστε όμως να κάνετε και εσείς το ίδιο βήμα, είναι καλό να γνωρίζετε τις απαντήσεις σε ορισμένα βασικά ερωτήματα.
1. Ποιο είναι το όφελος από την υγραεριοκίνηση;
Το όφελος είναι διπλό, οικονομικό και περιβαλλοντικό. Ένα λίτρο υγραέριο (LPG) κοστίζει αυτή την εποχή περίπου 80 λεπτά, ενώ η αντίστοιχη ποσότητα βενζίνης ξεπερνά πλέον τα 1,60 ευρώ. Επίσης το υγραέριο εκπέμπει 10% έως 20% λιγότερο CO2 (διοξείδιο του άνθρακα), 30% λιγότερους αρωματικούς υδρογονάνθρακες (ένας ρύπος που επιβαρύνει ιδιαίτερα το λεκανοπέδιο της Αττικής), 40% λιγότερα οξείδια του αζώτου και περίπου 50% λιγότερο μονοξείδιο του άνθρακα.
2. Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση ενός κιτ υγραερίου;
Υπολογίστε ότι το κόστος ξεκινά από περίπου 1.500 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει λίγο τις 2.000 ευρώ, ανάλογα με το κιτ, την εταιρεία κατασκευής και το μοντέλο αυτοκινήτου.
3. Με συμφέρει να βάλω υγραέριο;
Αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τύπο του αυτοκινήτου και τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε χρόνο. Όσο πιο ενεργοβόρο είναι ένα μοντέλο, τόσο μεγαλύτερο είναι και το οικονομικό κίνητρο για να καταφύγουμε στη λύση του υγραερίου. Να αναφέρουμε δύο παραδείγματα με ένα τετρακίνητο SUV δύο λίτρων και μέση κατανάλωση 12 λίτρα αμόλυβδη ανά 100 χλμ. και με ένα κόμπακτ μοντέλο 1.400 κ.εκ. που καίει γύρω στα 7 λίτρα ανά 100 χλμ. Με το υγραέριο έχουμε ελαφρά αυξημένη κατανάλωση, αλλά και πολύ χαμηλότερη τιμή καυσίμου, οπότε προκύπτουν τα εξής: Το SUV χρειάζεται περίπου 13 λίτρα υγραέριου Χ 0,80 λεπτά ανά λίτρο = 10,40 ευρώ ανά λίτρο, με βενζίνη ανέρχεται το κόστος σε 19,20 ευρώ (12 λίτραΧ1,60 ευρώ), άρα έχουμε όφελος 8,80 ευρώ στα 100 χλμ. και η απόσβεση του κόστους μετατροπής (το υπολογίζουμε στις 2.000 ευρώ) πραγματοποιείται μετά από περίπου 22.000 χλμ. Στο μικρομεσαίο 1.400άρι ανέρχεται το κόστος του υγραερίου σε 6,16 ευρώ (7,7 λίτρα η αυξημένη κατανάλωση Χ 0,80 λεπτά το λίτρο) ανά 100 χλμ., ενώ με βενζίνη αυξάνεται σε 11,2 ευρώ (7 λίτρα αμόλυβδη Χ 1,60 ευρώ). Εδώ έχουμε οικονομικό όφελος περίπου 5 ευρώ ανά 100 χλμ. και αν προσδιορίσουμε το κόστος μετατροπής στα 1.700 ευρώ, τότε θα το αποσβέσουμε μετά από 34.000 χιλιόμετρα.
4. Κινδυνεύει ο κινητήρας μας από το υγραέριο;
Όχι, εφόσον γίνει η μετατροπή από μηχανικό που κατέχει την απαιτούμενη άδεια και με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου. Μάλιστα το υγραέριο μειώνει τις φθορές στον κινητήρα και αυξάνει την μακροβιότητά του.
5. Πώς γίνεται η μετατροπή;
Τοποθετείται ένα ειδικό κιτ με συσκευές και εξαρτήματα και ένα ρεζερβουάρ υγραερίου χωρητικότητας 40 έως 200 λίτρων. Σε πολλές περιπτώσεις τοποθετείται το ρεζερβουάρ στη θέση της ρεζέρβας, για να μην πιάνει χώρο, εξαρτάται όμως και από τον ίδιο τον πελάτη (π.χ. αν επιθυμεί περισσότερη αυτονομία με υγραέριο, τότε μπορεί να τοποθετήσει στο πορτ-μπαγκάζ ένα πιο ογκώδες ρεζερβουάρ σε σχήμα μεγάλης φιάλης).
6. Τι ισχύει με τη διαδικασία;
Μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης γίνεται τεχνικός έλεγχος σε δημόσιο ΚΤΕΟ και ακολούθως συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση του υγραερίου ως πρόσθετου καυσίμου.
7. Μπορεί να ακριβύνει στο μέλλον το υγραέριο;
Να διευκρινίσουμε ότι οι τιμές των καυσίμων -άρα και του υγραερίου- εξαρτώνται κυρίως από την φορολόγησή τους, η οποία είναι βεβαίως διαφορετική σε κάθε χώρα. Η Ε.Ε. παροτρύνει όμως τα κράτη-μέλη της να παρέχουν οικονομικά κίνητρα και να μην φορολογούν υπέρμετρα τα καύσιμα, που είναι φιλικά προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει σε αυτά και το υγραέριο, γιαυτό και είναι πολύ φτηνότερο από τη βενζίνη σε όλη την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει την πιθανότητα να αυξηθεί στο μέλλον η φορολόγηση του υγραερίου στη χώρα μας, θεωρείται όμως απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο τουλάχιστον τα επόμενα χρόνια.
8. Πού γίνονται οι μετατροπές;
Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων πραγματοποιείται η μετατροπή σε συνεργείο (after market), αρχίζουν όμως και μπαίνουν στον χορό και τα εργοστάσια με μοντέλα που διαθέτουν εργοστασιακές προδιαγραφές και παρόμοιες εγγυήσεις με τα αμειγώς βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα.
9. Πρέπει να χρησιμοποιώ αποκλειστικά υγραέριο;
Όχι, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τον τύπο του καυσίμου, δηλαδή υγραέριο ή βενζίνη, πατώντας απλά έναν διακόπτη. Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται αυτόματα, αν εξαντληθούν τα αποθέματα του ενός ή του άλλου καυσίμου και είναι στάνταρ σε όλα τα μοντέλα διπλού καυσίμου (Bi-fuel).
10. Τι γίνεται με το δίκτυο πρατηρίων;
Μέχρι πρόσφατα ήταν αρκετά περιορισμένο στη χώρα μας, όμως η αλματώδης αύξηση του αριθμού αυτοκινήτων που καίνε και υγραέριο, υποχρεώνει τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να αναπτύξουν γρήγορα ένα δίκτυο, που να επαρκεί για τις ανάγκες της αγοράς. Ας μην ξεχνάμε, ότι ακόμη και όταν μείνουμε από υγραέριο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βενζίνη, οπότε δεν τίθεται θέμα αυτονομίας.
11. Πόσο ασφαλές είναι το υγραέριο;
Σε δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποιήθηκαν από αξιόπιστους φορείς, όπως η γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, αποδείχθηκε περισσότερο ασφαλές από τη βενζίνη και το ντίζελ και δεν σημειώθηκε καμμία έκρηξη στο ρεζερβουάρ του, που είναι ιδιαίτερα ενισχυμένο. Επίσης σε περίπτωση διαρροής του γίνεται αυτόματη διακοπή της παροχής, ενώ δεν έχουν καταγραφεί ατυχήματα, που να οφείλονται στη φύση του συγκεκριμένου καυσίμου.
12. Επηρρεάζεται η απόδοση του κινητήρα;
Συνήθως η απόδοση ενός κινητήρα με βενζίνη και υγραέριο παραμένει στα ίδια επίπεδα. Σε ορισμένες περιτπώσεις όμως καταγράφεται μία μείωση της ισχύος, όταν χρησιμοποιεί υγραέριο, η οποία είναι όμως τόσο αμελητέα, ώστε δεν είναι σε θέση να την αντιληφθεί ο οδηγός.
Λεζάντες
Φωτογραφία 1: Το φουλάρισμα με υγραέριο γίνεται από ένα δεύτερο στόμιο και διαρκεί όσο ο ανεφοδιασμός με βενζίνη
Φωτογραφία 2: Μία συνηθισμένη πρακτική είναι να καταλαμβάνει το ρεζερβουάρ υγραερίου τον χώρο της ρεζέρβας
Φωτογραφία 3: Το κιτ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μπεκ ψεκασμού του υγραερίου στους κυλίνδρους, αλλά και μία μονάδα ελέγχου λειτουργίας
1. Ποιο είναι το όφελος από την υγραεριοκίνηση;
Το όφελος είναι διπλό, οικονομικό και περιβαλλοντικό. Ένα λίτρο υγραέριο (LPG) κοστίζει αυτή την εποχή περίπου 80 λεπτά, ενώ η αντίστοιχη ποσότητα βενζίνης ξεπερνά πλέον τα 1,60 ευρώ. Επίσης το υγραέριο εκπέμπει 10% έως 20% λιγότερο CO2 (διοξείδιο του άνθρακα), 30% λιγότερους αρωματικούς υδρογονάνθρακες (ένας ρύπος που επιβαρύνει ιδιαίτερα το λεκανοπέδιο της Αττικής), 40% λιγότερα οξείδια του αζώτου και περίπου 50% λιγότερο μονοξείδιο του άνθρακα.
2. Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση ενός κιτ υγραερίου;
Υπολογίστε ότι το κόστος ξεκινά από περίπου 1.500 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει λίγο τις 2.000 ευρώ, ανάλογα με το κιτ, την εταιρεία κατασκευής και το μοντέλο αυτοκινήτου.
3. Με συμφέρει να βάλω υγραέριο;
Αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τύπο του αυτοκινήτου και τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε χρόνο. Όσο πιο ενεργοβόρο είναι ένα μοντέλο, τόσο μεγαλύτερο είναι και το οικονομικό κίνητρο για να καταφύγουμε στη λύση του υγραερίου. Να αναφέρουμε δύο παραδείγματα με ένα τετρακίνητο SUV δύο λίτρων και μέση κατανάλωση 12 λίτρα αμόλυβδη ανά 100 χλμ. και με ένα κόμπακτ μοντέλο 1.400 κ.εκ. που καίει γύρω στα 7 λίτρα ανά 100 χλμ. Με το υγραέριο έχουμε ελαφρά αυξημένη κατανάλωση, αλλά και πολύ χαμηλότερη τιμή καυσίμου, οπότε προκύπτουν τα εξής: Το SUV χρειάζεται περίπου 13 λίτρα υγραέριου Χ 0,80 λεπτά ανά λίτρο = 10,40 ευρώ ανά λίτρο, με βενζίνη ανέρχεται το κόστος σε 19,20 ευρώ (12 λίτραΧ1,60 ευρώ), άρα έχουμε όφελος 8,80 ευρώ στα 100 χλμ. και η απόσβεση του κόστους μετατροπής (το υπολογίζουμε στις 2.000 ευρώ) πραγματοποιείται μετά από περίπου 22.000 χλμ. Στο μικρομεσαίο 1.400άρι ανέρχεται το κόστος του υγραερίου σε 6,16 ευρώ (7,7 λίτρα η αυξημένη κατανάλωση Χ 0,80 λεπτά το λίτρο) ανά 100 χλμ., ενώ με βενζίνη αυξάνεται σε 11,2 ευρώ (7 λίτρα αμόλυβδη Χ 1,60 ευρώ). Εδώ έχουμε οικονομικό όφελος περίπου 5 ευρώ ανά 100 χλμ. και αν προσδιορίσουμε το κόστος μετατροπής στα 1.700 ευρώ, τότε θα το αποσβέσουμε μετά από 34.000 χιλιόμετρα.
4. Κινδυνεύει ο κινητήρας μας από το υγραέριο;
Όχι, εφόσον γίνει η μετατροπή από μηχανικό που κατέχει την απαιτούμενη άδεια και με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου. Μάλιστα το υγραέριο μειώνει τις φθορές στον κινητήρα και αυξάνει την μακροβιότητά του.
5. Πώς γίνεται η μετατροπή;
Τοποθετείται ένα ειδικό κιτ με συσκευές και εξαρτήματα και ένα ρεζερβουάρ υγραερίου χωρητικότητας 40 έως 200 λίτρων. Σε πολλές περιπτώσεις τοποθετείται το ρεζερβουάρ στη θέση της ρεζέρβας, για να μην πιάνει χώρο, εξαρτάται όμως και από τον ίδιο τον πελάτη (π.χ. αν επιθυμεί περισσότερη αυτονομία με υγραέριο, τότε μπορεί να τοποθετήσει στο πορτ-μπαγκάζ ένα πιο ογκώδες ρεζερβουάρ σε σχήμα μεγάλης φιάλης).
6. Τι ισχύει με τη διαδικασία;
Μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης γίνεται τεχνικός έλεγχος σε δημόσιο ΚΤΕΟ και ακολούθως συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση του υγραερίου ως πρόσθετου καυσίμου.
7. Μπορεί να ακριβύνει στο μέλλον το υγραέριο;
Να διευκρινίσουμε ότι οι τιμές των καυσίμων -άρα και του υγραερίου- εξαρτώνται κυρίως από την φορολόγησή τους, η οποία είναι βεβαίως διαφορετική σε κάθε χώρα. Η Ε.Ε. παροτρύνει όμως τα κράτη-μέλη της να παρέχουν οικονομικά κίνητρα και να μην φορολογούν υπέρμετρα τα καύσιμα, που είναι φιλικά προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει σε αυτά και το υγραέριο, γιαυτό και είναι πολύ φτηνότερο από τη βενζίνη σε όλη την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει την πιθανότητα να αυξηθεί στο μέλλον η φορολόγηση του υγραερίου στη χώρα μας, θεωρείται όμως απίθανο να συμβεί κάτι τέτοιο τουλάχιστον τα επόμενα χρόνια.
8. Πού γίνονται οι μετατροπές;
Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων πραγματοποιείται η μετατροπή σε συνεργείο (after market), αρχίζουν όμως και μπαίνουν στον χορό και τα εργοστάσια με μοντέλα που διαθέτουν εργοστασιακές προδιαγραφές και παρόμοιες εγγυήσεις με τα αμειγώς βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα.
9. Πρέπει να χρησιμοποιώ αποκλειστικά υγραέριο;
Όχι, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τον τύπο του καυσίμου, δηλαδή υγραέριο ή βενζίνη, πατώντας απλά έναν διακόπτη. Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται αυτόματα, αν εξαντληθούν τα αποθέματα του ενός ή του άλλου καυσίμου και είναι στάνταρ σε όλα τα μοντέλα διπλού καυσίμου (Bi-fuel).
10. Τι γίνεται με το δίκτυο πρατηρίων;
Μέχρι πρόσφατα ήταν αρκετά περιορισμένο στη χώρα μας, όμως η αλματώδης αύξηση του αριθμού αυτοκινήτων που καίνε και υγραέριο, υποχρεώνει τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να αναπτύξουν γρήγορα ένα δίκτυο, που να επαρκεί για τις ανάγκες της αγοράς. Ας μην ξεχνάμε, ότι ακόμη και όταν μείνουμε από υγραέριο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βενζίνη, οπότε δεν τίθεται θέμα αυτονομίας.
11. Πόσο ασφαλές είναι το υγραέριο;
Σε δοκιμές πρόσκρουσης που πραγματοποιήθηκαν από αξιόπιστους φορείς, όπως η γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, αποδείχθηκε περισσότερο ασφαλές από τη βενζίνη και το ντίζελ και δεν σημειώθηκε καμμία έκρηξη στο ρεζερβουάρ του, που είναι ιδιαίτερα ενισχυμένο. Επίσης σε περίπτωση διαρροής του γίνεται αυτόματη διακοπή της παροχής, ενώ δεν έχουν καταγραφεί ατυχήματα, που να οφείλονται στη φύση του συγκεκριμένου καυσίμου.
12. Επηρρεάζεται η απόδοση του κινητήρα;
Συνήθως η απόδοση ενός κινητήρα με βενζίνη και υγραέριο παραμένει στα ίδια επίπεδα. Σε ορισμένες περιτπώσεις όμως καταγράφεται μία μείωση της ισχύος, όταν χρησιμοποιεί υγραέριο, η οποία είναι όμως τόσο αμελητέα, ώστε δεν είναι σε θέση να την αντιληφθεί ο οδηγός.
Λεζάντες
Φωτογραφία 1: Το φουλάρισμα με υγραέριο γίνεται από ένα δεύτερο στόμιο και διαρκεί όσο ο ανεφοδιασμός με βενζίνη
Φωτογραφία 2: Μία συνηθισμένη πρακτική είναι να καταλαμβάνει το ρεζερβουάρ υγραερίου τον χώρο της ρεζέρβας
Φωτογραφία 3: Το κιτ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μπεκ ψεκασμού του υγραερίου στους κυλίνδρους, αλλά και μία μονάδα ελέγχου λειτουργίας
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου