«Στην Κερατέα έγινε πόλεµος µε τα ΜΑΤ…». «Οι ειδήσεις λένε από το πρωί για τις φασαρίες και τα δακρυγόνα. Εγώ φοβάµαι για τον µπαµπά µου, γιατί πάει συνέχεια στα µπλόκα». «Τα ΜΑΤ είναι µια δύσκολη και άγρια οµάδα αντιµετώπισης βίας».
«Τα ΜΑΤ είχαν µπει στην πόλη και η κατάσταση στους δρόµους έµοιαζε εµπόλεµη. Λόγω της εκτεταµένης χρήσης δακρυγόνων, είχε αποφασιστεί να µη λειτουργήσει κανένα σχολείο την εποµένη. Εγώ, λοιπόν, θέλησα να διαπιστώσω το κλίµα που επικρατούσε, αν δηλαδή τα παιδιά είχαν καταλάβει τον λόγο για τον οποίο την προηγούµενη µέρα δεν κάναµε µαθήµατα. Όπως συχνά συνηθίζω και τους γράφω διάφορες ερωτήσεις στον πίνακα, ως αφορµές για να κινητοποιώ τον αυθορµητισµό, τη σκέψη και τον λόγο τους, έτσι και τότε έγραψα: “Τι άκουσα να έγινε χθες στην Κερατέα µε τα ΜΑΤ”…», περιγράφει στα «ΝΕΑ» για την πρωτοβουλία της η δασκάλα Σοφία Συρίγου.
«Με βοµβάρδιζαν µε το υψωµένο χέρι τους για το ποιο θα πρωτοπεί την άποψή του. “Τα ΜΑΤ έριχναν δακρυγόνα και οι δικοί µας µολότοφ”, έλεγε ένα. “Είδα δύο χτυπηµένους στην αυλή µου”, ένα άλλο. “Το µαγαζί του πατέρα µου είχε γίνει φαρµακείο για τους τραυµατίες…”, συµπλήρωνε συµµαθήτριά τους. “Είχα ανέβει στην ταράτσα κι έβλεπα τι γινόταν απέναντι…”, συνέχιζε συµµαθητής της. ∆ιάβασα, όµως, και συγκινητικά λόγια τους: “Εχει αλλάξει πια ο τρόπος ζωής στο σπίτι µας”.“∆εν πάµε πλέον βόλτες”. “Οι γονείς µου λείπουν γιατί είναι συνεχώς στα µπλόκα” ή “συνεχώς συζητούν γι’ αυτά…” κι άλλες παρόµοιες φράσεις από τις οποίες διέκρινα και τη θλίψη τους…», σηµειώνει.
«Και να θέλαµε να περάσει απαρατήρητη αυτή η αναστάτωση στην περιοχή µας, δεν µπορούµε…», λέει µε τη σειρά του κι ο διευθυντής του σχολείου Σταύρος Συκαράς.
Φοβίες, ανασφάλειες, άγχος, αλλά και πιο µόνιµες νευρωσικές διαταραχές µπορεί να προκαλέσουν στα παιδιά τα συνεχή – εδώ και τέσσερις µήνες – βίαια επεισόδια στην Κερατέα, λέει στα «ΝΕΑ» ο ψυχίατρος -ψυχολόγος και πρόεδρος της Εταιρείας Ψυχολογικής Ψυχιατρικής Ενηλίκου και Παιδιού, Ιωάννης Κούρος. Όπως τονίζει, πράγµατι στην περιοχή της Κερατέας αυτό το διάστηµα υπάρχει µία µορφή εµπόλεµης κατάστασης. «Το βλέπουµε από τις τηλεοράσεις. Όµως τα παιδιά όλα αυτά τα βιώνουν από κοντά. Φυσικό λοιπόν είναι να τους δηµιουργείται ψυχολογική αποσταθεροποίηση µε τις επακόλουθες φοβίες και ανασφάλειες. Πρόκειται για ένα κλίµα εµπόλεµης σύρραξης που µπορεί να µην έχει θύµατα, έχει όµως µωλωπισµούς ή φόβο για µωλωπισµούς και τραυµατισµούς».
Στο παιδικό µυαλό – που µεγαλοποιεί καταστάσεις – αναφέρει ο κ. Κούρος, «δηµιουργείται µία ψυχοτραυµατική εµπειρία που ενσπείρει ανασφάλεια και άγχος. Ενδεχοµένως και µία καταθλιπτική ανασφάλεια στα παιδιά. Σκέφτονται δηλαδή “πώς έγινε έτσι η ζωή µας;” “πώς έγινε έτσι η πόλη µας;”. Επίσης τους δημιουργείται η αίσθηση της αδικίας: “γιατί να βρισκόμαστε σε µία κατάσταση που δεν βρίσκονται άλλοι;”».
Οι φωτιές, τα χηµικά και οι εικόνες βίας µπορεί να προκαλέσουν και πιο µόνιµα προβλήµατα σε µερίδα παιδιών. Όπως σηµειώνει ο ψυχίατρος κ. Κούρος, «ενδεχοµένως σε κάποια πιο ευαίσθητα παιδιά αυτές οι προσωρινές ανασφάλειες και φοβίες µπορεί να εξελιχθούν σε κάτι πιο µόνιµο, όπως σε νευρωσικές διαταραχές». Όσο για το πότε θα ξεπεράσουν τις παραπάνω ψυχοτραυµατικές εµπειρίες τα παιδιά, ο ψυχολόγος λέει ότι «θα χρειαστούν καιρό – δηλαδή χρόνια – για να ξεχάσουν αυτές τις καταστάσεις και ιδίως τα αρνητικά συναισθήµατα».
newtoday.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου