Τι είπαν και τι πρότειναν 11 πρώην υπουργοί Υγείας στη συνάντηση με τον κ. Λοβέρδο- Ποιοι και σε ποιες αλλαγές συναίνεσαν- Τι έρχεται για νοσοκομεία, πολυϊατρεία του ΙΚΑ, γιατρούς, ΕΚΑΒ και προμηθευτές..
Δέσμιο ισχυρών συμφερόντωναπό το ολιγοπώλιο των Siemens και General Εlectric στους αξονικούς και μαγνητικούς τομογράφους ως το κλειστό κύκλωμα προμηθειώνυλικών και φαρμάκων στα δημόσια νοσοκομεία που στηρίζεται στις τεράστιες μίζες τις οποίες παίρνουν προμηθευτές και γιατροί- εμφανίζεται το πολιτικό σύστημα μέσα από την αποκάλυψη των πρακτικών της συνομιλίας
που είχαν 11 πρώην υπουργοί Υγείας με τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου, τον κ. Α. Λοβέρδο και τον υφυπουργό κ. Μ. Τιμοσίδη . Από τη συνάντηση, στην οποία συμμετείχαν όλοι οι διατελέσαντες υπουργοί τα τελευταία
25 έτη- μετά τον αείμνηστο Γιώργο Γεννηματά που ως υπουργός Υγείας την περίοδο 1984-1987 δημιούργησε το ΕΣΥ-, προκύπτει ότι το πολιτικό σύστημα έχτισε στα χρόνια που πέρασαν νέα νοσοκομεία, αλλά ποτέ δεν κατόρθωσε
να αποκτήσει τον διοικητικό έλεγχο του Συστήματος Υγείας στο οποίο αναπτύχθηκαν και εξαπλώθηκαν φαινόμενα διαφθοράς. Το ερώτημα που μένει αναπάντητο είναι, ενώ όλοι δείχνουν βέβαιοι για τη διαφθορά
προμηθευτών και γιατρών, αν πραγματικά οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί προσπάθησαν να αλλάξουν την κατάσταση ή απλώς τη συντηρούσαν παρ΄ ότι γνώριζαν τον βαθμό και το βάθος της διαφθοράς και δεν έκαναν τίποτε.
Η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου να αντιμετωπίσει τα «πιράνχας» του συστήματος της δημόσιας Υγείας, όπως χαρακτήρισε τα οργανωμένα συμφέροντα ο πρώην υπουργός κ. Αλ. Παπαδόπουλος ο οποίος για λόγους υγείας απουσίαζε από τη συνάντηση των 12 συναδέλφων του των κυβερνήσεων ΠαΣοΚ και ΝΔ. Τα συμφέροντα είναι τεράστια. Και αυτά είναι που έχουν ανεβάσει τις δαπάνες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης στη χώρα μας στα 25 δισ. ευρώ (11% του ΑΕΠ), ξεπερνώντας ακόμη και τις ΗΠΑ όπου η ασφάλιση παραμένει ιδιωτική ή τη Γερμανία.
Από τα πρακτικά της συνάντησης των υπουργών αποκαλύπτονται τα επόμενα βήματα που θα γίνουν στον χώρο της Υγείας μετά την ενοποίηση των Ταμείων ΙΚΑ, ΟΠΑΔ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ως προς τους κλάδους υγείας και περίθαλψης.
Η μηχανοργάνωση των νοσοκομείων, οι συγχωνεύσεις μονάδων, η ένταξη των πολυϊατρείων του ΙΚΑ στο ΕΣΥ και η δραστική μείωση του διοικητικού προσωπικού του υπουργείου Υγείας είναι μερικά από τα φλέγοντα θέματα που έρχονται είτε ως πρωτοβουλίες του κ. Λοβέρδου, είτε ως νομοθετήματα, είτε ως αναπόφευκτες εξελίξεις.
Οι διάλογοι Τα όσα διημείφθησαν μεταξύ των υπουργών στη συνάντηση του περασμένου Νοεμβρίου είναι αποκαλυπτικά... Ο κ. Λοβέρδος έδωσε το περίγραμμα όπου ήθελε να κινηθεί η συζήτηση λέγοντας: «Κανένας δεν μένει στην ιστορία από αυτόν τον χώρο-είναι ο πιο δύσκολος από πλευράς διοικητικού τομέαπου έχει το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι πολιτικά πανεύκολος, γιατί όλοι λένε “ναι”, κανένας δεν σου λέει “όχι”.Αλλά πώς γίνεται πράξη το “ναι”, με τη διοι κητική ακαταστασία, την τσαπατσουλιά καιτην πολυνομία;Μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα αναπτύσσονται και τα συμφέροντα με μια λογική ρεμούλας.Η διαφθορά έρχεται δεύτερη,έπεται,εκεί όπου δεν διοικείται σωστά ένας τομέας τόσο μεγάλος όσο αυτός της Υγείας. Εχω κατασταλάξει έπειτα από τρεις μήνεςσε αυτά που πρέπει να κάνω και ορισμένα τα έχω παρουσιάσει και στη Βουλή,αλλά χρειάζεται συνεννόηση πέρα από κομματικές αντιπαραθέσεις. Εχω πει ότι αν τον Μάρτιο αυτά δεν τα παραδώσω σε λειτουργία, εγώ θα φύγω και κυριολεκτώ».
Οι άλλοι υπουργοί άκουσαν προσεκτικά την εισήγηση του υπουργού, πήραν με τη σειρά τον λόγο με πρώτη την κυρία Μαριέττα Γιαννάκου η οποία αποκάλυψε ότι είχε συναντήσει μεγάλα εμπόδια στην προσπάθεια μηχανοργάνωσης του ΕΣΥ. «Το 1990 τον πρώτο υπολογιστή στο υπουργείο Υγείας τον έφερα εγώδεν υπήρχε...Γι΄ αυτό είχαμε κατηγορηθεί και είχε σχεδόν αποφασιστεί να δοθεί στον ΣΕΒη ανάθεση του προγράμματος διαχείρισης των πληροφοριακών συστημάτων των νοσοκομείων. Εγιναν οι πρώτες εφαρμογές και στο Γενικό Κρατικό Αθηνών “Γ. Γεννηματάς” είχε αποκαλυφθεί ότι μέσα στον πρώτο χρόνο το φαρμακείο κόστισε 575 εκατ. δρχ. λιγότερο από τον προηγούμενο χρόνο. Γεγονός που σημαίνει ότι χωρίς μηχανοργάνωση δεν γίνεται δουλειά». Διαφώνησε με τις συγχωνεύσεις μεταφέροντας τα εξής: «Στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν φτιάχνει κανένας περισσότερα από 400 κρεβάτια σε νοσοκομείο διότι θεωρείται ότι δεν μπορεί να ευδοκιμήσει.Διότι ένα νοσοκομείο έχει τεράστιο εξειδικευμένο προσωπικό, δεν έχει απλώς νοσηλευτές. Πώς θα γίνει διοίκηση αν συγχωνευτούν μεγάλα νοσοκομεία,πέντε και έξι και επτά μαζί;».
"Πρέπει να χτυπήσουμε τις μίζες γιατρών και προμηθευτών"
«Το κύριο θέμα είναι οι τεράστιες δαπάνες και οι τεράστιες μίζες τις οποίες παίρνουν προμηθευτές και γιατροί». Αυτό τόνισε ο πρώην υπουργός κ. Ι. Φλώρος κατά τη διάρκεια συζήτησης και προσέθεσε: « Συνεπώς, ενοποίηση των Ταμείων καιπρομήθειες είναι τα βασικά θέματα.Στη συνέχεια ο έλεγχος στα εργαστήρια και στις κλινικές σε όλη την Ελλάδα».
Ο κ. Ν. Κακλαμάνης αναφέρθηκε στη ζήτημα των προμηθειών: «Η Κύπρος είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Ελλάδας. Τότε λοιπόν ζούσε ο αείμνηστος πρόεδρος Παπαδόπουλος και οι αντίστοιχοι φαρμακοβιομήχανοι του είχαν κάνει εμπάργκο. Και με πήρε να μου ζητήσει βοήθεια, να του στείλω φάρμακα από τον ΙΦΕΤ.Του είπα, βεβαίως, “θα σου στείλω, αλλά θέλω τη βοήθειά σου για το πρόβλημα που ξέρω ότι υπάρχει και δεν μπορώ να βρω στοιχεία”. Τα στοιχεία μου τα έδωσε. Γράφτηκαν τότε πρωτοσέλιδα, μετά ξεχάστηκαν και μόνο με αυτό οι προμηθευτές τον Νοέμβριο του 2005 έκαναν μείωση 30%- χωρίς νόμο.
Το προχώρησε λίγο μετά ο Δημήτρης (Αβραμόπουλος), έκανε και τον νόμο για τις προμήθειες, αλλά στον νόμοπρέπει να μπουν δύο πράγματα. Δεν χρειάζεται επιτροπή σε κανένα υπουργείο· μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και σε όσες υγειονομικές περιφέρειες υπάρχουν- πλην της Αττικής όπου πρέπει να είναι δύο- μία κεντρική αποθήκη όπου θα γίνεται ο ετήσιος προγραμματισμός και το νοσοκομείο θα ζητεί από την κεντρική φαρμακαποθήκη της υγειονομικής περιφέρειας ό,τι του χρειάζεται.
Μόνο έτσι θα πάψει να μπαίνει αυτοκίνητο προμηθευτή μέσα στον περίγυρο του νοσοκομείου».
Παίρνοντας τον λόγο ο διάδοχός του στο υπουργείο Υγείας κ. Δ. Αβραμόπουλος είπε: «Το ΕΣΥ δεν έχει ακόμη νομική υπόσταση. Δεν είναι οργανισμός και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια κενά... ».
Ο κ. Δ.Κρεμαστινός συμφώνησε σε πολλά από όσα τόνισαν οι συνάδελφοί του αλλά στάθηκε στην καθημερινότητα. «Ολα αυτά είναι σωστά και πρέπει να γίνουν- τα μηχανογραφικά συστήματα, οι κομπιούτερ και τα λοιπά-, αλλά να μην αφήσετε έξω τον παράγοντα άνθρωπο. Αυτή τη στιγμή στα νοσοκομεία οι έγκυοι γυναίκες παίρνουν απαλλαγή λόγω απειλούμενης κύησης σε ποσοστό που κυμαίνεται από 50% ως 70%. Ωστόσο, με βάση τη βιβλιογραφία, από τις εγκυμοσύνες μόνο το 10% επιστημονικά απειλείται».
Ο κ. Κ.Γείτονας είπε: «Οταν είχα ζήσει έναν μήνα στο Μemorial με τον Γεννηματά,ο οποίος νοσηλευόταν εκεί, έβλεπα ένα ακτινολογικό τμήμα να έχει χαλιά,να έχει προσωπικό κτλ.και ένα άλλο τμήμα να μην έχει.Ρώτησα λοιπόν τι γίνεται. Και μου είπαν ότι το ακτινολογικό τμήμα πέτυχε τους στόχους του,γι΄ αυτό πήρε χρηματοδότηση παραπάνω για πριμ των γιατρών, για υποδομές και για εξοπλισμό.Εμείς έχουμε τα πάντα, είτε δουλεύει είτε δεν δουλεύει η κλινική.Αρα εδώ να προχωρήσει αυτό το θέμα των κλειστών προϋπολογισμών μαζί με την αξιολόγηση που είπαμε νωρίτερα» .
Μια προσωπική εμπειρία αφηγήθηκε ο κ. Γ. Σούρλας: «Μπροστά μας έχουμε το κύκλωμα των φαρμάκων και των μηχανογράφων.Ως υπουργός αφελής, από το χωριό μου, η Μαριέττα θυμάμαι και κάποιοι άλλοι συνάδελφοι αποφασίζουμε να εκπονήσουμε μελέτη για τα φάρμακα. Τίθεται το ερώτημα: Από τις εισαγόμενες πρώτες ύλες με ένα κιλό ασετιλίνη πόσες κάψουλες παρασκευάζονται; Κάνω λοιπόν ένα έγγραφο και ζητώ από τον ΕΟΦ να μου δώσει τα τιμολόγια. Ηταν Δευτέρα, αν θυμάμαι καλά,η ώρα 1.00.Την Τρίτη το πρωί είχαν φορτωθεί σε ένα φορτηγό όλα τα τιμολόγια και έφυγαν. Πήγα στον εισαγγελέα και μου λέει: “Τι να σου κάνω,κύριε υπουργέ...”. Τα μάζεψα και έφυγα. Ηταν η μεγάλη σύγκρουση με τους φαρμακοβιομηχάνους όταν έφυγα εγώ και με πίεσαν για να φύγω.Είπαν “πρέπει να ξεκουραστεί ο κ. Σούρλας, κουράστηκε”. Με λυπήθηκαν δηλαδή...Αντιλαμβάνεστε με τι έχετε να κάνετε...».
Ο κ. Δ.Σιούφας τόνισε: «Στον χώρο της πληροφορικής το καλύτερο σύστημα να βάλετε,αν οι εταιρείες τις οποίες θα επιλέξετε δεν το λειτουργήσουν το σύστημα αυτό οι ίδιες και για μεγάλο χρονικό διάστημα , θα καταρρεύσει. Το ίδιο συμβαίνει και με τα μηχανήματα υψηλής τεχνολογίας.Και εδώ υπάρχει η σύγκριση του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. Δουλεύει λίγες ώρες ενώ κανονικά θα έπρεπε προς αυτή την κατεύθυνση τα απογευματινά ιατρεία να αξιολογήσουν και να αξιοποιήσουν αυτό το θέμα.
Πρέπει να λειτουργεί το σύστημα όχι έξι-επτά ώρες,αλλά 15 ώρες, όπως γίνεται και στον ιδιωτικό τομέα. Και εδώ να σκεφτείτε ότι λύση είναι τη λειτουργία αυτών των μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας να την έχει η εταιρεία η οποία παίρνει τον συγκεκριμένο διαγωνισμό». Τρία ιστορικά στελέχη του ΠαΣοΚ διατύπωσαν ενστάσεις και επιφυλάξεις για τις επερχόμενες αλλαγές εκτιμώντας ότι υπάρχει προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της δημόσιας υγείας.
Ο κ. Αν. Πεπονής είπε: «Υπάρχει ή όχι μια τάση ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών υγείας; Ποια είναι η στάση της πολιτείας; Κατά τη γνώμη μου, η είσοδος του ιδιωτικού φορέα στην Υγεία θα οδηγήσει σε χώρους συνάρτησης του κόστους ή στην υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών».
Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής κ. Απ. Κακλαμάνης τόνισε: «Η δημόσια υγεία δεν έχει χρήματα. Αρα πρέπει να δοθεί έμφαση από την κυβέρνηση. Πρέπει να περάσει στους πολίτες ότι η μεγάλη υπόθεση είναι η δημόσια υγεία. Στην ηπειρωτική χώρα μπορούν να γίνουν ενοποιήσεις νοσοκομείων, θεωρώ όμως ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει στα νησιά. Δεν είναι δυνατόν υπουργοί να εγκαινιάζουν μαγαζάκια των ιδιωτικών νοσοκομείων».
Ο κ. Π. Αυγερινός κλείνοντας τη συζήτηση σημείωσε: «Υστερα από 60 χρόνια νομίζω ότι φτάνουμε στην εποχή όπου κάπου εδώ τελειώνουν τα συστήματα Υγείας και από εδώ και πέρα πια την πολιτική της Υγείας θα τη διαμορφώνει η οικονομία. Ολα καλά, Ανδρέα, όσα λες για την οικονομία, μακάρι να τα πετύχεις, αλλά έχω την εντύπωση ότι δεν θα μπορέσει να αποδώσει σ ε όλα τα επίπεδα...»।
tovima
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου